شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۹
خانه / دین و اندیشه / حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بهشتی
حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بهشتی
حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بهشتی

حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بهشتی

حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی بهشتی

نخستین سنگ بنای وجود انسان، انعقاد نطفه اوست، چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمی از ارزش های وجودی انسان را در بر دارد، و به همین دلیل در روایات اسلامی دستورهای زیادی وارد شده که این سنگ زیر بنا درست نهاده شود.

هنگامی که به تاریخ زندگی بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السلام مراجعه می کنیم می بینیم او در این زمینه یک وضع استثنائی دارد که در تاریخ شخصیت های بزرگ جهان اعم از مرد و زن بی نظیر است، بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بشنویم:

1- ابن عباس می گوید: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله زیاد فاطمه را می بوسید، روزی عایشه عرض کرد: شما زیاد فاطمه را می بوسید؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: (این دلیلی دارد) در شب معراج هنگامی که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوه های بهشتی به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.

«فَاذَا اشْتَقْتُ لِتِلْک الثِّمارِ قَبَّلْتُ فاطِمَةَ فَاصَبْتُ مِنْ رائِحَتِها جَمِیعَ تِلْک الثِّمارِ الَّتی اکلْتُها؛ (ذخائر العقبی، صفحه 36)

هنگامی که مشتاق آن میوه های بهشتی می شوم، فاطمه را می بوسم و از بوی او بوی تمام آن میوه ها را که در آن شب خوردم استشمام می کنم».

2- این در حالی است که در بعضی از روایات تعبیر به خصوص «سیب» بهشتی شده، چنانکه در همان کتاب «ذخائر العقبی» در حدیثی از گروهی از صحابه نقل شده که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «جبرئیل سیبی از بهشت برای من آورد و خوردم و نطفه فاطمه از آن منعقد شد». (همان مدرک، صفحه 44)

3- در حدیث دیگری این میوه «سفرجل» یعنی «به» معرفی شده است، چنانکه در «مستدرک الصحیحین» از «سعد بن مالک» از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله این معنا آمده است. (مستدرک الصحیحین، جلد 3، صفحه 156)

4- باز در حدیث دیگری این میوه بهشتی به عنوان یک میوه ناشناخته برای ما مردم دنیا، اما میوه ای بسیار زیبا و خوشبو و جذاب، معرفی شده، چنانکه دانشمند معروف «سیوطی» از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:

«لَمّا اسْرِی بِی الَی السَّماءِ ادْخِلْتُ الجَنَّةَ فَوَقَفْتُ عَلی شَجَرَةٍ مِنْ اشْجارِ الجَنَّةِ لَمْ ارَ فِی الجَنَّةِ احْسَنَ مِنْها وَ لا ابْیضَ وَرَقاً وَ لَا اطْیبَ ثَمَرَةً، فَتَناوَلْتُ ثَمَرَةً مِنْ ثَمَرَتِها، فَاکلْتُها فَصارَتْ نُطْفَةً فِی صُلْبِی، فَلَمّا هَبَطْتُ الَی الْارْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ، فَحَمَلَتْ بِفاطِمَةَ، فاذا انَا اشْتَقْتُ الی رِیحِ الجَنَّةِ شَمَمْتُ رِیحَ فاطِمَةَ؛ (تفسیر درّ المنثور، ذیل آیه 17 سوره اسراء.)

در شب معراج مرا وارد بهشت کردند، و در برابر درختی از درختان بهشتی ایستادم که در تمام بهشت از آن زیباتر و برگ هایی از برگ های آن زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوی جهان مقام قرب فاطمه علیها السلام در پیشگاه خدا سفیدتر، و میوه ای از میوه آن خوشبوتر ندیدم، یکی از میوه های آن را برگرفتم، و تناول کردم، و نطفه ای در صلب من تشکیل شد، و بعد از آن که به زمین هبوط کردم و با خدیجه همبستر شدم نطفه فاطمه علیها السلام منعقد شد، لذا هنگامی که اشتیاق بوی بهشت پیدا می کنم بوی فاطمه را استشمام می کنم».

در واقع همان حدیث اوّل، مجموع این احادیث را تفسیر می کند، چرا که بر طبق آن، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ازتمام میوه های بهشتی تناول کرده، و نطفه فاطمه از عصاره همه آنها تشکیل شده است، از این گذشته عالم بهشت با جهانی که ما در آن زندگی می کنیم به قدری تفاوت و فاصله دارد که الفاظ ما قادر بر بیان حقایق آن نیست، و آنچه می گوییم اشارات مختصری به آنهاست، به هر حال یک بانوی بهشتی که دارای خلق و خوی بهشتی است، باید نطفه او را عصاره میوه های بهشتی تشکیل دهد، و این امتیازی است که این بانو بر همه زنان جهان دارد.

او یک زن بهشتی بود، خلق و خویش بهشتی، قلب و جانش بهشتی، رنگ و رویش بهشتی، گفتار و سخنانش بهشتی، خلاصه سر تا پا بهشتی بود.

آیا در تمام تاریخ بشر کسی را می توان یافت که چنین سند افتخاری که در این روایات آمده، در تاریخچه زندگانیش ثبت شده باشد؟

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

حتما ببینید

تهمت و افتراء از دیدگاه اسلام

تهمت و افتراء از دیدگاه اسلام تهمت و بهتان یکی از گناهان کبیره ای است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *